Ik hou van de app. Zeer gebruiksvriendelijk en vooral waardeer ik de verschillende zeiltypen.
Maar ik heb opgemerkt dat het aantal gijpen wat laag lijkt. Bijvoorbeeld deze recente sessie waar ik meer dan 20 deed, bevestigd door de zeilpaden, leek alleen maar te resulteren in 3 getelde.
Ik denk dat ik (gedeeltelijk) het antwoord heb gevonden. Ik vond een andere post in het Duits en na het vertalen besefte ik dat er een handmatige windrichtingsfunctie is die ik gebruikte en dit loste het probleem op. De app dacht dat de wind uit het westen kwam terwijl het eigenlijk uit het oosten kwam.
Maar, zou ik een verbetering kunnen vragen. In plaats van de windrichting in te stellen via een picker wat vrij arbeidsintensief is, zou het mogelijk zijn om dit direct in te voeren als hoek of, nog beter, via een aangepaste controle waar je een aanwijzer rond een kompas sleept?
Controleer de windrichting. Je kunt het zien door naar beneden te scrollen naar het polaire diagram. De paarse lijn daar geeft de richting aan waaruit de wind komt. Als je het menu rechtsboven opent (3 punten), vind je de optie om de windrichting aan te passen. Werkt het?
Ik heb dat geprobeerd en het werkte niet.
De windrichting die de app toonde was eigenlijk vrij accuraat, maar ik heb hem lichtjes aangepast om te zien wat het effect was. De gybe-statistieken tonen nog steeds onjuiste waarden, ik heb vandaag maar één gybe gemist, maar de app zegt dat ik 6 heb gemist. Heb je nog andere aanbevelingen?
als de jibe statistieken nog steeds niet correct zijn.
Welk apparaat gebruikte u om de sessie op te nemen?
Soms kan het zijn dat als er te weinig gegevenspunten zijn, de berekening niet werkt.
Als je wilt, kun je mij een bestand (GPX) sturen, zodat ik kan controleren wat het probleem zou kunnen zijn en misschien een oplossing kan bieden.
Ik heb een GPX-bestand bijgevoegd van een recente sessie waar ik denk dat ik meer dan 15 gybes heb gedaan, maar Windsport dacht dat het 8 of 7 waren na dat ik de windrichting handmatig had aangepast.
Ik gebruik een oude Sony Aqua telefoon die in een waterdichte tas zit binnen mijn wetsuit. Als ik terugkijk op andere sessies zijn de tellingen soms juist, andere keren zijn ze te laag (misschien als ik langzamer vaar?) en ik gebruik dezelfde telefoon elke keer.
Bedankt voor het versturen van het bestand. Ik heb het bekeken en dit is wat ik gevonden heb:
19 jibes in totaal
2 vliegende jibes
9 niet-vliegende jibes
8 mislukte jibes
Deze getallen lijken accuraat te zijn op basis van de kaart en de snelheidsgrafiek.
Op de kaart betekent een witte kleur dat je niet meer vliegt. Dit betekent dat als de kleur wit is aan het einde van een jibe, deze niet als een volledig vliegende (of planende) jibe wordt meegeteld. Bovendien, als de witte lijn geen gladde cirkel vormt maar in meerdere richtingen gaat, betekent dit meestal een mislukte jibe. Hoewel dit niet noodzakelijkerwijs betekent dat je in het water bent gevallen, suggereert het sterk dat je waarschijnlijk momentum verloren hebt, wat de reden is waarom het als een mislukte jibe wordt gecategoriseerd.
De snelheidsgrafiek bevestigt dit gedrag verder. Je kunt zien dat wanneer de snelheid onder de groene lijn daalt (die je minimale snelheid vertegenwoordigt die nodig is om te vliegen of te planen), het niet langer als een vliegende jibe wordt beschouwd. Als de snelheid bijna nul nadert, wordt het gecategoriseerd als een mislukte jibe.
Om het duidelijk te stellen, een volledig planende of vliegende jibe vereist dat je ten minste de minimale snelheid behoudt gedurende de hele jibe. Dit betekent dat je ongeveer 10 meter voor en 10 meter na de bocht moet afleggen terwijl je nog steeds plant of vliegt. Het is niet voldoende om alleen de richting om te draaien en vervolgens te stoppen; je moet 10 meter door blijven planen of vliegen om het als een vliegende/planende jibe te laten registreren. Als je je snelheid niet behoudt, wordt het meegeteld als een niet-vliegende/planende jibe of, in het geval van een volledige stop, als een mislukte jibe. De regels met betrekking tot de 10-meter afstand blijven van toepassing zelfs als je niet plant.
Ik begrijp dat het bereiken van een volledig planende jibe uitdagend is, maar het doel is om je te helpen je techniek te verbeteren.
Daarnaast heb ik wat dalingen in de nauwkeurigheid van de opnames opgemerkt. Dit kan gerelateerd zijn aan hoe je je telefoon bij je draagt. Als deze in je wetsuit zit, kan de 3 tot 5 mm neopreen de signaaloverdracht verstoren. Ideaal is het om je telefoon op je bovenarm te dragen. Daar is het signaal over het algemeen beter vanwege minder obstakels boven je hoofd, en je bovenarm heeft minder beweging en trillingen vergeleken met je hand.
Ja, de berekeningen en criteria zijn zinvol. Ik heb zelf al foil gybes gedaan en ben op het water gedobberd, en de tracker was zeer gul en telde dit als een planning gybe. Maar ik neem het!
Als ik de statistieken nog eens bekijk, blijkt de tracker het aantal gybes wel correct te hebben geteld. Ik was ervan overtuigd dat ze fout waren, maar toen ik teruggreep, bleek het accuraat te tellen. Ik heb een sessie bijgevoegd waar ze niet correct waren, maar dat kan een combinatie zijn van langzame snelheden, onnauwkeurige besturing en de telefoon.
Ik had de telefoon vroeger aan mijn arm, maar vond het te makkelijk om de waterdichte hoes te beschadigen als het op die manier blootgesteld was. Ik moet misschien upgraden naar een Garmin!
Ik hou van de app, trouwens. Het dekt alle watersporten die ik doe.
Op basis van de screenshot kan ik niet veel zeggen, maar het lijkt erop dat er meerdere signalen verloren zijn gegaan of te weinig nauwkeurigheid hadden, zoals ik kan zien aan enkele rechte lijnen. Dat zou kunnen verklaren waarom het aantal jibes onjuist is.
In elk geval zal ik het algoritme verder verbeteren na de release van V2.