Datamigratiegids: V1 naar V2

Datamigratiegids: V1 naar V2

Belangrijke vereisten

Voordat je met de migratie begint, zorg ervoor dat:

• Tijd: Neem voldoende tijd; het proces kan even duren, afhankelijk van het aantal sessies.

• Beschikbaarheid van het apparaat: Gebruik een apparaat dat je tijdens de migratie niet nodig hebt, zodat de app ononderbroken kan draaien.

• Internetverbinding: Gebruik een snelle, stabiele verbinding. We raden aan dit thuis te doen, niet onderweg. Onderbrekingen kunnen fouten veroorzaken.

Stapsgewijs migratieproces

Stap 1: Eerste start na de update

Na het updaten naar V2 en de eerste start van de app worden alle V1‑sessies voorbereid voor synchronisatie. Je kunt de voortgang zien in een melding. Opmerking: als je maar weinig sessies hebt, kan de melding slechts kort verschijnen of niet zichtbaar zijn, omdat de voorbereiding snel klaar is.

Stap 2: Vereiste machtigingen verlenen

Tijdens de onboarding zie je een scherm dat vraagt om de machtigingen die nodig zijn voor de migratie. Belangrijk: de knop om machtigingen aan te vragen is alleen zichtbaar als er machtigingen ontbreken. Als je alle benodigde machtigingen al hebt verleend, wordt deze stap automatisch overgeslagen.

Om verder te gaan wanneer de knop zichtbaar is:

1. Tik op de knop om machtigingen aan te vragen (bijv. “Machtigingen verlenen” of vergelijkbaar).

2. Wanneer het systeemvenster verschijnt, sta de gevraagde machtigingen toe.

3. Na het verlenen van de machtigingen start de migratie automatisch.

Deze machtigingen zijn nodig zodat de app je sessies kan verwerken en synchroniseren.

Stap 3: Registratie of inloggen

V2 vereist een gebruikersaccount:

• Nieuwe gebruikers: Registreer je direct in de app.

• Bestaande gebruikers: Als je al een account via de webversie hebt, log dan in met je gegevens.

Stap 4: Automatische sessie‑overdracht

Na succesvolle registratie/inloggen worden sessies van V1 automatisch overgezet. Om de voortgang te volgen:

1. Tik op het pictogram met de twee pijlen bovenaan.

2. In het volgende scherm zie je alle sessies die nog niet zijn gesynchroniseerd vanuit V1.

Stap 5: Wachten tot voltooiing

Wacht tot de migratie is voltooid. De duur hangt af van het aantal sessies.

Belangrijk: Sluit de app in deze periode niet. Houd de app open en actief.

Foutafhandeling

Als sommige sessies niet synchroniseren:

• Ze blijven in de lokale lijst staan.

• Je kunt ze daar opnieuw proberen.

• Als een sessie na een tweede poging nog steeds faalt, kun je:

• Naar links vegen om deze te verwijderen, of

• Naar rechts vegen om deze te archiveren.

Gearchiveerde sessies: Als je een sessie archiveert, kun je deze naar support sturen (support@sunbits.de). Zij onderzoeken het en proberen het op te lossen.

Voltooiing

De synchronisatie is voltooid wanneer:

• De status van gemigreerde sessies de eindstatus bereikt.

• In de meeste gevallen is de sessielijst leeg.

• Er verschijnt een bericht dat alle sessies zijn gesynchroniseerd.

Als je tijdens de onboarding geen machtigingen hebt verleend

Als je tijdens de onboarding de vereiste machtigingen niet hebt verleend, kun je de migratie handmatig starten:

1. Ga na het inloggen naar je profiel.

2. Bovenaan staat een knop om de migratie handmatig te starten.

3. Ga daarna terug naar het logboek.

Daar kun je via het pictogram met de twee dubbele pijlen naar de afzonderlijke sessies gaan en ze handmatig overzetten.

1. Als alternatief kun je de app afsluiten en het proces automatisch laten starten.

Hulp nodig?

Als je problemen ondervindt tijdens de migratie, neem dan contact op met support via support@sunbits.de.

Bedankt voor al het werk!

Bij de eerste aanmelding werden mijn gegevens uit het forum met e-mail en wachtwoord geweigerd. Inloggen via Google ging wel. Ik heb een oud Xiaomi 10 als dat helpt.

dat is goed om te horen, de inlog vanuit het forum is anders dan de inlog in de app, dat is allebei gescheiden.

Ik heb mijn sessies van V1 naar V2 gemigreerd. Het lijkt ook klaar te zijn, al kan ik dat bij ongeveer 600 sessies niet helemaal zeker zeggen. Maar het aantal totale km komt ongeveer overeen. Bij elke start van de WST begint hij echter opnieuw zonder dat ik de migratie start. Hij stelt dan ook correct vast bij elke sessie “This Session has already been imported”. Ik kan de WST bij mij pas gebruiken na ongeveer 1-2 uur wanneer hij weer klaar is. Bij de volgende start gaat het weer opnieuw met de migratie. Wat kan ik doen? Ik heb een screenshot toegevoegd, bedankt.

Dat is goed om te horen dat het gelukt is. Als de migratie opnieuw start, komt het doordat deze niet voltooid is.

Dit kun je het beste in het logboek doen door op de dubbele pijlen te drukken. Dan komt de lijst met sessies die niet gemigreerd zijn, deze kun je ofwel door naar links te vegen verwijderen of door naar rechts te vegen archiveren. Archiveren betekent dat ze lokaal worden opgeslagen en je de gegevens zo handmatig kunt bekijken waar er mogelijk problemen in v2 waren. Problemen kunnen bijvoorbeeld zijn dat de sessie te kort was, korter dan 30 seconden.

Helpt dat?

Bedankt voor de snelle reactie. De lijst met sessies die volgens de melding niet zijn gemigreerd, bevat de gemigreerde sessies. Dat is het probleem. Het gaat om honderden, dus het archiveren van elk individu is lastig. WST controleert ze allemaal en stelt terecht vast dat ze zijn gemigreerd, maar verwijdert ze niet zelf uit de lijst.

Hallo,

In de volgende update zal ik het gedrag aanpassen en een optie toevoegen waarmee je alle sessies tegelijk kunt archiveren of verwijderen.

Als je er zeker van bent dat alle sessies succesvol zijn gemigreerd, is er tot die tijd een alternatieve manier om het probleem handmatig op te lossen:

Procedure:

1. Zorg ervoor dat alle sessies zijn gemigreerd. Open hiervoor de app op een ander apparaat (bijv. op de PC) en vergelijk de sessies in het logboek met de lijst van sessies in de migratieoverzicht.
  2. Als sessies niet zijn gemigreerd, archiveer deze alstublieft.
  3. Kopieer daarna de gearchiveerde sessies uit de volgende map
    SDCARD/Android/data/de.sunbits.windsporttracker/files/downloads/WST naar een andere map (bijv. lokaal of in Google Drive). Belangrijk:
    Voor deze stap moet je de originele bestandsbeheerder van het systeem gebruiken, omdat alleen deze de benodigde machtigingen voor deze map heeft. Alternatief kun je proberen de map te openen met een app zoals Total Commander – deze stuurt je meestal automatisch door naar de juiste systeembestandsbeheerder.
  4. Zodra de punten 1-3 zijn voltooid, kun je ofwel de app deĂŻnstalleren en opnieuw installeren of alleen de app-gegevens en cache wissen.
    Druk hiervoor lang op het app-pictogram → App-info → Opslag → Gegevens en Cache wissen.

Belangrijke opmerking:

Bij deze methode worden alle gegevens van V1 verwijderd. Alles wat niet is gemigreerd of eerder is beveiligd, is daarna onherroepelijk verloren.
Ga daarom alleen zo te werk als je er zeker van bent. Bij twijfel raad ik aan om te wachten op de update – deze zal ongeveer twee weken beschikbaar zijn.

Hallo!

Ik wil mijn gearchiveerde bestanden downloaden, maar de methode met de Android systeembestandsbeheerder of de USB-computerverbinding (ik heb het geprobeerd met een Windows-pc met Total Commander en een MacBook met MacDroid) werkt niet. Ik heb een Samsung A33 met Android 16. Is er een andere manier om mijn ORIGINELE GPX-bestanden te exporteren? (helaas worden ze bij het importeren in de nieuwe versie van de app bijgesneden)

Hallo,

om de gearchiveerde bestanden te downloaden, open deze map op je telefoon:

Android/data/de.sunbits.windsporttracker/files/downloads/WST

Op veel Samsung-apparaten blokkeert de app Mijn bestanden de toegang tot Android/data. Installeer in dat geval Total Commander op je telefoon.

Stappen:

1. Open Total Commander en verleen alle gevraagde machtigingen.
  2. Navigeer naar Interne opslag → Android → data.
  3. Wanneer daarom wordt gevraagd, verleen de machtiging om “alle apps te weergeven”.
  4. Open de map de.sunbits.windsporttracker.
  5. Android zal je vragen om toegang te bevestigen via de systeembestandsbeheerder — keur dit goed.
  6. Je kunt vervolgens de bestanden openen en kopiëren.

Het lijkt misschien ingewikkeld op het eerste gezicht, maar zodra de machtigingen zijn verleend, is het openen van de map eenvoudig.

De app gebruikt deze locatie omdat het de officiële en aanbevolen map is voor app-specifieke openbare bestanden op Android. Bestanden ergens anders opslaan zou handmatige mappenselectie en machtigingsgoedkeuring voor elk bestand vereisen, wat het archiveren van meerdere bestanden veel ingewikkelder zou maken.

Laat me weten of dit bij je werkt :slightly_smiling_face:

Bedankt voor de informatie!

Ondertussen heb ik helaas de oude versie van windsport tracker opnieuw geĂŻnstalleerd en het lijkt erop dat alle mijn gpx/sbp bestanden van de telefoon zijn gewist. :frowning: Worden de originele (ongesneden) gpx bestanden opgeslagen op de server wanneer ik mijn gegevens van de oude versie heb gemigreerd?

Het spijt me dat ik dat hoor.

Ik raad ten zeerste af om de oude app van een onofficiële bron te installeren. De code is niet geverifieerd en kan mogelijk gewijzigd of gecompromitteerd zijn, wat een beveiligingsrisico vormt.

De gegevens die u naar V2 hebt gemigreerd, zijn nog steeds aanwezig in uw V2-account. Log gewoon opnieuw in en u zou toegang tot uw gegevens moeten hebben. Een van de belangrijkste voordelen van V2 is dat uw gegevens accountgebaseerd zijn en niet langer aan een specifiek apparaat zijn gekoppeld, zodat ze onafhankelijk van uw telefoon beschikbaar blijven.

Is er een offici\u00eble bron?

De enige officiële bron is de Google Play Store.

Hallo,

Ik ben bijna van plan om over te stappen naar V2. Ik heb het nieuwe icoon op mijn smartphone gezien en ik ben me ervan bewust geworden dat er een grote update is geweest, hoewel ik de activering nog niet heb doorlopen, voornamelijk om twee redenen:

1. het is de eerste keer dat ik van plan ben om te betalen voor een app (je zou geëerd moeten zijn :P) en ik moet beslissen hoe ik geld moet opladen;
  2. ik wil er zeker van zijn dat mijn sessies, mijn apparatuur en hun gecombineerde statistieken niet verloren gaan in het proces.

Kan ik nog steeds doorgaan zonder zorgen of is het misschien te laat?

Hallo,

Bedankt voor je feedback! :slightly_smiling_face:

Eerst een korte opmerking: het logo dat je ziet is meer dan een jaar geleden geĂŻntroduceerd, dus hopelijk was het niet te verrassend.

Hier zijn de antwoorden op je vragen:

1. Volgende update & betaalopties
    Je kunt wachten op de volgende app-update, die ook meer betaalopties zal toevoegen voor de webversie. (Momenteel worden alleen Apple Pay en Google Pay ondersteund in de apps.)

2. Je gegevens migreren & je proefperiode starten
    Om je gegevens te migreren, moet je een account aanmaken. Wanneer je dit doet, start je 27-daagse proefperiode automatisch. Je hoeft geen betalingsinformatie vooraf in te voeren, en de proefperiode is niet beperkt—je weet precies waar je na 27 dagen voor betaalt. Zodra je account is aangemaakt, moeten je v1-gegevens (oude sessies en uitrusting) automatisch worden gemigreerd. Als je problemen ondervindt tijdens de migratie, staan we klaar om te helpen. Belangrijk: INSTALLEER DE APP NIET VOOR DE MIGRATIE IS VOLTOOID, want dit zou leiden tot gegevensverlies. Als er een probleem optreedt, neem dan contact met ons op.

3. Machtigingen controleren
    Sommige gebruikers hebben migratieproblemen vanwege ontbrekende app-machtigingen. Om ervoor te zorgen dat alles correct is ingesteld:

• Druk lang op het WST-app-icoon in je launcher → tik op App Info.
  • Controleer of alle machtigingen zijn verleend, meldingen zijn toegestaan en achtergrondtoegang is ingeschakeld.
  • Zorg ervoor dat de app is opgenomen in de whitelist voor batterijoptimalisaties. Een nuttige gids hiervoor is: https://dontkillmyapp.com

Als je nog vragen hebt, aarzel niet om contact met ons op te nemen. Anders, geniet van V2! :tada:

1 like

Hallo, met de update van vandaag is er nu een mogelijkheid om alle lokale sessies te exporteren naar een map naar keuze of allemaal te verwijderen.

Ook wordt er nog maar één keer automatisch geprobeerd de lokale sessies over te dragen.

1 like

Dank je wel. Met het update is mijn probleem bij de migratie opgelost, prima!

1 like